In Memoriam | Kees van der Sluijs

Kees van der Sluijs | 25 november 1945 - 9 mei 2021

Zondagavond 9 mei ontvingen we het droevige bericht dat onze ere-voorzitter Kees van der Sluijs op 75-jarige leeftijd plotseling is overleden. We gaan in Kees een enthousiast en vooral positief bestuurslid missen, een verenigingsmens pur sang.

Kees kwam in 1987 ons bestuur versterken en  trad daarmee als bestuurslid in de voetsporen van zijn vader en zijn zus Tonnie. Al in 1993 nam Kees de voorzittershamer over van Carel Benckhuisen en hij heeft tot aan zijn operatie van een paar jaar geleden zijn voorzittersrol met verve uitgevoerd.

De vergaderingen onder Kees waren altijd gezellig en gemoedelijk, maar het is vooral zijn organisatietalent dat bij hem opviel. Ontelbare puzzelritten heeft hij uitgezet en vele zeskampen heeft hij georganiseerd. Bij ieder evenement van onze vereniging was Kees één van de bedenkers en/of uitvoerder, elke rol was hem op het lijf geschreven. Vooral zijn manier van jureren zullen wij nooit vergeten.

Kees creëerde ook een prima verstandhouding met onze gemeente, eerst met de gemeente Rossum en later ook met gemeente Maasdriel. Kees was ook degene die zich heeft hard gemaakt voor het voortbestaan van 'zijn' gebouwtje Ratjetoe, waar hij diverse generaties knutselles heeft gegeven. Wie in Rossum kent jeugdclub 'Het Kompas' niet? Decennia lang was Kees de drijvende kracht achter deze knutselclub. Op zijn voorspraak heeft de Oranjevereniging zich dan ook ontfermt over het gebouw, waar we als bestuur, na een grondige opknapbeurt, nog altijd trots op zijn.

Zijn organisatietalent werd ook door anderen opgemerkt. Zo werd Kees gevraagd voor onder andere kinderspelen bij jeugddiensten van de kerk en organiseren van evenementen op Hemelvaartsdag, na het dauwtrappen. Kees was ook betrokken bij de succesvolle muntenacties van een Rossumse winkel, waar het hele jaar door evenementen voor moesten worden georganiseerd. Kees zijn enthousiasme was aanstekelijk en vaak werd onze vereniging er ook bij betrokken om mee te helpen.

Kees was een rasoptimist, nog altijd als er bij een evenement slecht weer dreigt zegt iemand uit ons bestuur wel “Ach kijk, daar bij de sluis schijnt de zon alweer!”, een typische uitspraak van Kees. Een uitspraak die we in de toekomst nog vaak zullen memoreren en dan weer even terug denken aan een geweldig, motiverend bestuurslid en mens. We zullen Kees gaan missen!

Wij wensen Adrie, Emile, Linda, Joan en de kleinkinderen veel sterkte in deze moeilijke tijd.